کد خبر: ۹۱۶۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲

آخرین تحولات اوکراین| پیمانکاران نظامی آمریکایی به میدان نبرد اعزام می‌شوند

تبادل ۹۰ اسیر روسی و اوکراینی، تردید چک درباره امکان بازگرداندن مناطق از دست رفته به کی‌یف، راه دشوار اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، آموزش ۴ هزار نظامی اوکراینی در اسپانیا و داشتن شرایط بسیج ۱ میلیون اوکراینی، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.
آخرین تحولات اوکراین| پیمانکاران نظامی آمریکایی به میدان نبرد اعزام می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

شب گذشته به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که وزارت دفاع ایالات متحده در حال بررسی امکان لغو ممنوعیت فعلی استقرار پیمانکاران نظامی آمریکایی در خاک اوکراین است. 

همانطور که منابع خبری این شبکه اشاره کردند، نیاز به این اقدام با کار غیر حرفه‌ای و عدم مهارت مکانیک‌های نظامی اوکراینی در نگهداری و سرویس‌دهی به تجهیزات آمریکایی توضیح داده شده است. طبق این گزارش، اکنون برای تعمیر تجهیزات نظامی، آن‌ها باید به کشور‌های همسایه رومانی و لهستان، جایی که متخصصان آمریکایی مستقر هستند، منتقل شود.

البته، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته طی یک نشست خبری این اطلاعات را تکذیب کرده و یادآور شد: «جو بایدن، رئیس‌جمهور و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، از قبل به صراحت اعلام کرده‌اند که سربازان آمریکایی را به اوکراین اعزام نخواهند کرد و این سیاست تغییری نکرده است.» 

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز گذشته به نقل از منابع خود گزارش داد که ایالات متحده به زودی بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به ارزش حدود ۱۵۰ میلیون دلار را اعلام خواهد کرد. انتظار می‌رود بسته کمکی آتی شامل مهمات مورد نیاز سامانه‌های موشکی و توپخانه باشد. یکی از این منابع گفت که نمی‌داند بسته کمکی شامل ATACMS می‌شود یا خیر، اما اطمینان دارد که مطمئناً شامل مهمات خوشه‌ای نخواهد بود.

یکشنبه گذشته نیرو‌های مسلح اوکراین با استفاده از موشک‌های ATACMS آمریکایی به سواحل سواستوپل حمله کردند که در نتیجه چهار نفر کشته و ۱۵۳ نفر دیگر زخمی شدند. مقامات روسی یادآور شدند که در خصوص دخالت ایالات متحده در این حمله تردیدی وجود ندارد و تسلیحات آمریکایی «بدون مشارکت مستقیم ارتش آمریکا، از جمله قابلیت‌های ماهواره‌ای و پهپاد‌های شناسایی، قابل استفاده نیستند».

روسیه: ۹۰ نظامی اسیر روس از اوکراین به میهن بازگشتند

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، سه‌شنبه، اعلام کرد که طرف روسی ۹۰ پرسنل نظامی خود را از قلمرو تحت کنترل کی‌یف بازگرداند و در مقابل ۹۰ اسیر جنگی نیرو‌های مسلح اوکراین را نیز به طرف مقابل تحویل داد. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: در تاریخ ۲۵ ژوئن سال جاری و در نتیجه روند مذاکرات انجام شده بین دو طرف، ۹۰ پرسنل نظامی روسیه که در اسارت در خطر مرگ قرار داشتند، از قلمرو تحت کنترل کی‌یف به میهن بازگردانده شدند و در عوض، ۹۰ نیروی نظامی اوکراینی نیز به طرف مقابل تحویل داده شد.

طبق این اطلاعات، پرسنل نظامی آزاد شده روسی توسط یک فروند هواپیمای ترابری نظامی نیرو‌های هوا-فضای روسیه به مسکو انتقال یافتند تا در آنجا آن‌ها تحت درمان و توانبخشی در موسسات پزشکی وزارت دفاع قرار بگیرند. به تمامی افراد آزاد شده کمک‌های پزشکی و روانی لازم ارائه خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین یادآور شد که در این دور از تبادل اسرا نیز امارات متحده عربی به عنوان میانجی عمل کرده و کمک‌های انسان دوستانه خود را در این راستا ارائه کرد.

پیش از این، در اواخر ماه می‌بود که روسیه و اوکراین اسرای خود را در قالب "۷۵ در ازای ۷۵" مبادله کردند. در آن زمان نیز این اقدام با کمک امارات انجام شد. 

رئیس جمهور چک: روسیه به احتمال زیاد کنترل خود بر مناطق اشغالی را حفظ خواهد کرد

پیتر پاول، رئیس جمهور چک ابراز عقیده کرد که روسیه به احتمال زیاد کنترل خود بر مناطقی از خاک اوکراین که به اشغال خود در آورده را حفظ خواهد کرد.

مجله "تایم" روز سه شنبه یادآور شد که این سیاستمدار اروپایی در حاشیه کنفرانس سوئیس، اظهار نظر مربوطه را با این نشریه به اشتراک گذاشت. رئیس جمهور چک همچنین گفت که بعید است اوکراین بتواند درگیری را به یک "موفقیت سریع نظامی" تبدیل کند و متحدان برای مدت طولانی در مورد الحاق مناطق بیشتری از خاک اوکراین به روسیه بحث خواهند کرد.

پاول همچنین پس از دیدار با نخست وزیر چک پیتر فیالا و رهبر جنبش مخالف ANO و آندری بابیس، نخست وزیر سابق این کشور گفت که حل و فصل مناقشه اوکراین تنها از طریق حمایت نظامی از کی‌یف غیر ممکن خواهد بود. او یادآور شد: «من بار‌ها تاکید کرده‌ام که تنها با کمک نظامی و بدون مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک نمی‌توان تنها در جهت گیری به سمت حل و فصل بحران حرکت کرد.»

بابیس نیز به نوبه خود گفت که اعضای ناتو نیز باید هر کاری که ممکن است برای توقف درگیری و مذاکرات انجام دهند. وی در عین حال تاکید کرد که چین که "نفوذ قابل توجهی بر روسیه دارد" می‌تواند نقش مهمی در میانجیگری در این زمینه ایفا کند.

وزیر خارجه بلژیک: روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا بسیار دشوار خواهد بود

آجا لیابیب، وزیر امور خارجه بلژیک پس از کنفرانس بین دولتی اتحادیه اروپا و اوکراین که روز گذشته برگزار شد، اعلام کرد که روند پذیرش کی‌یف در اتحادیه اروپا اصلاً روند آسانی نخواهد بود.

لیابیب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «روند الحاق که امروز آغاز شد، بسیار دشوار خواهد بود. این امر مستلزم تعهد به اصلاحات در زمینه‌های کلیدی از جمله حاکمیت قانون، اصلاحات قضایی و مبارزه با فساد گسترده در اوکراین است.»

وزیر خارجه بلژیک افزود که روند الحاق هم برای کی‌یف و هم برای اتحادیه اروپا یک برد-برد خواهد بود و اوکراین در طول سال‌ها به اتحادیه نزدیکتر شده تا نه تنها فقط یک شریک باشد، بلکه به عضوی از خانواده اروپایی تبدیل شود.

لیابیب در شبکه اجتماعی ایکس هم از لحظه تاریخی برای اتحادیه اروپا و اوکراین، زمانی که روند مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه آغاز شد، نوشت: «ما امروز یک سیگنال قدرتمند به ۲۷ کشور ارسال می‌کنیم: آینده هر دو کشور (اوکراین و مولداوی) در خانواده اروپایی نهفته است و ما در کنار یکدیگر قوی‌تر هستیم.»

الیور واریلی، کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه گسترش اتحادیه اروپا نیز در همین کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که کی‌یف شرایط لازم برای آغاز مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه را برآورده کرده است. به عقیده او، مقامات اوکراینی عزم خود را نشان داده و با نمایندگان اتحادیه به صورت دوجانبه در تعامل دائمی هستند و در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین مانند حقوق اقلیت‌های ملی گفتگو کردند. این امر باعث شد تا کی‌یف شرایط را برای شروع گفتگو برای پیوستن به انجمن برآورده کند.

واریلی اضافه کرد که اوکراین همیشه می‌تواند در مسیر حرکت خود به اتحادیه اروپا تکیه کند و این اتحادیه با کمک طرح تسهیلات اوکراین از اقتصاد این کشور حمایت خواهد کرد که از مارس سال جاری اجرایی شده و شامل کمک به کی‌یف در مبلغ ۵۰ میلیارد یورو می‌شود. 

این مقام اروپایی مذاکرات را فرآیندی دگرگون کننده خواند که حتی در حین گفتگو‌ها به نفع مردم اوکراین بوده و بر جامعه و اقتصاد این کشور تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

روز گذشته مقامات بروکسل از آغاز رسمی مذاکرات با اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا خبر دادند. 

لاوروف: وضعیت اوکراین تلاش غرب برای جمع کردن اروپا «زیر پرچم خود» است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در دیدار با دانشجویان و اساتید آکادمی مدیریت زیر نظر رئیس جمهور بلاروس در مینسک، اعلام کرد که وضعیت کنونی پیرامون اوکراین بازتاب دیگری از تلاش غرب جمعی برای جمع آوری کشور‌های اروپایی «زیر پرچم خودی» به منظور تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه است.

او گفت: «غرب ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به عنوان یک دست نشانده در کی‌یف به قدرت رساند. به همین دلیل، تلاش‌های ما برای جلوگیری از احیای نازیسم به دور از جنبه علمی و حتی آموزشی نیست، بلکه در شرایط بین‌المللی امروز کاملاً اقدامی اصولی است.»

به عقیده لاوروف، موقعیت غرب اکنون در حال تضعیف است. او توضیح داد، کشور‌های غربی زلنسکی را تشویق می‌کنند تا "تا آخرین مرد اوکراینی" به جنگ با روسیه ادامه دهد، در حالی که کشور‌های جنوب جهان و شرق جهان در حال نتیجه گیری هستند که می‌خواهند مسیر توسعه خود را انتخاب کنند. البته غرب هم با تمام توان در تلاش است تا هژمونی خود را حفظ کند.

۴ هزار سرباز نیرو‌های مسلح اوکراین در اسپانیا آموزش دیده‌اند

سامپدرو ماکروس، وزیر امور خارجه اسپانیا در امور اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور به همکاری با اوکراین در چارچوب توافقنامه دوجانبه بین مادرید و کی‌یف، از جمله در زمینه آموزش سربازان نیرو‌های مسلح اوکراین ادامه می‌دهد. 

این توافقنامه در اواخر ماه مه توسط پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، امضا شد.

ماکروس پیش از نشست وزرای امور کل اتحادیه اروپا در این باره گفت: ما به آموزش نظامیان اوکراینی ادامه می‌دهیم. در حال حاضر ۴ هزار سرباز اوکراینی در اسپانیا آموزش دیده اند.

مادرید به کمک نظامی خود به کی‌یف ادامه میدهد. یک روز قبل، آژانس EFE گزارش داد که اسپانیا دومین محموله از موشک‌های سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت را به اوکراین تحویل داده است.

در عین حال مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا، قبلاً در مخالفت با کشور‌های متحدی که در فکر اعزام نیرو‌های خود به اوکراین هستند، صحبت کرده بود.

وزارت دفاع اوکراین: ۱.۱ میلیون شهروند برای بسیج مناسب هستند

دیمیتری لازوتکین، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که یک میلیون و صد هراز شهروند اوکراینی برای انجام خدمت سربازی اجباری در چارچوب قانون بسیج مناسب هستند.

او گفت: «این اطلاعات مهمی است، زیرا افراد زیادی رزرو شده‌اند، بسیاری از کسانی که واجد شرایط تعویق هستند. یعنی در مجموع می‌توان یک میلیون و صد هزار نفر را در کشور بسیج کرد و بر همین اساس آن‌ها به ترتتیب وارد صفوف نیرو‌های دفاعی شوند.»

به گفته این مقام نظامی، از ۱۸ ماه می، حدود ۲.۳ میلیون اوکراینی اطلاعات خود را در سایت ثبت نام نظامی به روز کرده‌اند که از این تعداد بیش از یک میلیون این کار را از طریق برنامه " Reserve+ " انجام دادند.

در عین حال سخنگوی وزارت دفاع اوکراین یادآور شد که در این مورد بحثی برای بسیج کل نیرو‌های ذخیره موجود در آینده نزدیک وجود ندارد. او افزود که داده‌های به دست آمده برای بهبود عملکرد نظامی و برنامه ریزی‌ها برای آینده مورد نیاز است.

پیش از این اداره سازماندهی کنترل مرزی سرویس مرزبانی اوکراین اعلام کرد که هر روز بیش از صد نفر در سن نظامی سعی می‌کنند به طور غیرقانونی از مرز‌های دولتی اوکراین عبور کرده و خود را به کشور‌های اروپایی برسانند، البته مرزبانان بیشتر این فراریان را بازداشت می‌کنند.

اوکراین از فرار زندانیان از مرکز آموزشی ارتش خبر داد

رسانه‌های اوکراینی روز گذشته با استناد به منابع خبری خود گزارش دادند که شش زندانی که برای پیوستن به نیرو‌های مسلح اوکراین آزاد شده بود، از یک مرکز آموزشی در منطقه چرنیگوفسکی فرار کردند.

طبق این اطلاعات، این زندانیان با آزادی مشروط در ازای پیوستن به نیرو‌های مسلح اوکراین موافقت کرده بودند. به همین منظور آن‌ها در یک مرکز آموزش نظامی در منطقه چرنیگوفسکی در حال گذراندن دوره آموزشی بودند که از آنجا فرار کردند و با خود اسلحه نیز بردند. فراریان لباس نظامی به تن دارند.

پیش از این، در اواسط ژوئن، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که در اوکراین، بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ نفر از زندان آزاد شدند تا در چارچوب قانون بسیج و برای پیوستن به نیرو‌های مسلح این کشور به خطوط مقدم جبهه نبرد با روسیه اعزام شوند. به نوشته این نشریه، اوکراین محکومانی که به جرم قاچاق مواد مخدر، حملات مسلحانه، قتل و سایر جرایم جدی در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند، را برای این منظور آزاد کرده است.

تمدید مکانیسم پذیرش پناهجویان از اوکراین توسط اتحادیه اروپا

شورای اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که این اتحادیه تصمیم گرفته است که رژیم حفاظت موقت که در داخل مرز‌های کشور‌های اروپایی برای پناهندگانی که از اوکراین وارد می‌شوند، را تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۶ تمدید کند. این تصمیم بیش از ۴ میلیون اوکراینی را تحت پوشش قرار میدهد. 

همانطور که توضیح داده شد، امکان ارائه حمایت موقت به صورت جداگانه برای هر یک از پناهندگان در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه این تصمیم در قالب گروهی اجرا شده و باعث کاهش بار سیستم‌های پناهندگی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌شود.

این شورا همچنین توضیح داد که پناهندگی موقت شامل اعطای حق اقامت در یک کشور اروپایی، موقعیت کاری، دریافت کمک‌های پزشکی و اجتماعی و همچنین تحصیل برای کودکان پناهنده می‌شود.

بطور همزمان، مقامات لهستانی قصد دارند از اول جولای پرداخت هزینه برای اسکان پناهندگان اوکراینی به بخش خصوصی را لغو کنند. قبل از این، صاحبان خانه روزانه ۴۰ زلوتی (حدود ۱۰ دلار) برای هر یک پناهنده و خود پناهندگان اوکراینی نیز یکبار پرداخت ۳۰۰ زلوتی (حدود ۷۵ دلار) دریافت می‌کردندکه اکنون این پرداخت‌ها لغو خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین